" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Apa itu Skoliosis?

Pin Pin Pon Pon ||
Assalamualaikum semua.. Hari ni cerita pasal diri sendiri lagi.. Saya pernah diajukan soalan oleh seorang Guru masa kat sekolah dulu.. Dia tanya kenapa muka saya macam orang sakit.. Saya cuma jawab, muka saya memang macam tu.. Yelah, masa tu mana la tau kita ni tak normal.. T__T

Masa berumur 18 tahun, ada diutarakan soalan oleh kakak saya.. Dia tanya kenapa badan saya bongkok.. Hmm.. kemudian baru mak perasan.. Dan bawa ke klinik.. Mula-mula tak terfikir la yang diri ni ada penyakit.. Doktor sahkan saya ni penghidap 'Skoliosis'.. Apa tu skoliosis? Majoriti memang ramai tak tau..

Mengikut Wikipedia, Skoliosis merupakan satu penyakit iaitu kelengkungan lateral dan pemutaran yang kompleks serta kecacatan spina (tulang belakang). Skoliosis biasanya dikelaskan sebagai kongenital, idiopatik atau sebagai simptom sesuatu penyakit lain, seperti cerebral palsy dan atrofi otot spina.

Okay, nak terangkan memang tak pandai.. Tapi mengikut kepada apa yang doktor tu cakap, Skoliosis ni penyakit kecacatan tulang belakang di mana tulang belakang tu akan membengkok membentuk huruf 'C' atau 'S' boleh bayangkan tak?

Effectnya, badan akan nampak bongkok sedikit.. Kalau tengok pada postur badan saya, memang belakang badan agak bongkok sikit kalau tengok macam biasa memang tak nampak, tapi jelas kelihatan kalau saya bongkokkan badan.. Macam gambar kat bawah ni..

Cr. Google

Tulang rusuk belah kiri saya juga macam timbul sikit, dan bahu jadi tinggi sebelah.. Tu lah, kecacatan yang bagi saya tak ramai dapat lihat, sebab tersembunyi..

Bukan la nak manja bila dah tau diri ni sakit, tapi hakikatnya, saya akan cepat berasa penat, contoh apabila berdiri atau duduk terlalu lama.. Soalan yang saya ajukan pada doktor, 'bahaya tak penyakit ni?' Doktor tu cakap tak bahaya, cuma saya akan mengalami kesulitan apabila mengandung kelak.. Dan jika tidak dirawat, bimbang tulang belakang tu akan terus membengkok lalu menghimpit jantung yang akan menyebabkan saya sukar untuk bernafas.. ( Tak bahaya ke macam tu??? Ape la doktor tu )

Bila saya Google pasal penyakit ni, nampaknya tak seperti apa yang doktor tu cakap.. Agaknya doktor tu malas layan saya kot.. Hmm.. Untuk keterangan lebih lanjut, sila klik -Skoliosis Perlu Segera Dirawat- 

Faktanya kat sini, bila ada seorang ahli keluarga yang menghidap skoliosis ni, kemungkinan untuk ahli keluarga yang lain menghidapinya juga amat tinggi.. Kepada adik-adikku, semoga kamu berdua sihat selalu..

*Perlu rawatan susulan dengan segera..



25 Kuntum Bunga:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

sy ada sedara yg mengalami penyakit ni tp maybe lg jelas kelihatan dr kamu.. sbb bongkok dia memang org blh nampak dgn jelas.. skrg dia dh kawen & ada 3 anak..

pstt.. jom undi cerita kreatif saya di http://www.benashaari.com/2010/11/mari-mengundi-jangan-persiakan-undian.html

Amirrah Zawani said...

oh..
baru tau pasal penyakit ni..
semoga kamu xda apa2 masalah nanti..
insya Allah..

olylda love~~~ said...

hmmm..doktor hospital krjaan mang cmtu...dala dr pelatih je die bg..sampai bosan nak gi hospital daa..6 bulan skali check up...huhu
bygkan la,dari umo 16 tahun sampai skg da nak 19 tahun da,asyik2 pegi hospital je x-ray,bg ubat,fisio..x-ray,bg ubat,fisio..doc kate kalo lebey 45-50 darjah baru doc bedah...adoi.....bosan2..
(-__-")

Nur Azila Ismail said...

amin

shafiq said...

pergkh. seram+geli tengok badan orang tu. huhu.


My latest entry : Ping Pong Cover Untuk iPhone 4

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

macam my cousin,

terpaksa operate..

skrg ni kakak dia plak...

jalan pon senget jer...

Ainismaira said...

@THE LEKAT LEKIT STORY Mesti dia dah lama sakit tu, sbb doktor kata tulang tu akan terus membengkok..xhairan la skrg saya rasa tiap tahun saya makin rendah.. :(

Ainismaira said...

@Amirrah Zawani Mudah2an.. terima kasih.. :)

Ainismaira said...

@olylda love~~~ Oh macam tu ek.. tu la.. baik g swasta terus.. tp kos plak tinggi.. maybe dorg anggap xserius kot mcm penyakit lain..

Ainismaira said...

@Nur Azila Ismail Amin.. hope ok2 je.. :)

Ainismaira said...

@shafiq Tu la.. scary laaa.. T___T

Ainismaira said...

@GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr Tu lah.. kire kes pnyakit keturunan ni..

faiz said...

hey!, sama penyakit..huhu..anyway, bahaya xbahaya depends on berapa degree tulang tu bengkok..kalau below 20 degree still ok..kalau lebih tu yang bahaya..dulu pernah jumpa orang yang bahu dia bertemu peha..memang kritikal..aku since 17 dapat tau..skang da 2 taun dah..huhu

Ainismaira said...

Faiz - bahu bertemu peha? dahsyatnye.. serius takut jugak even doc kate xbahaya.. penyakit ttp pnyakit.. T___T

cik ciput said...

ye ke ainie..cepat2 pergi berubat ye..sy pun bongkok sikit jgk sebenarnya..abg sy selalu marah sbb berjalan bogkok..tpi sy jdi bongkok bkn sbb skoliosis tu, tpi sbb adik beradik lain sume lelaki..so msa tgh dlm proses tumbesaran dlu sy malu sbb x sma dgn diorg..huhu..tpi skrg dh ok sikit la..sy doakan ainie cpt sembuh ye..

Ainismaira said...

@cik ciput Ye Cik.. terima kasih banyak2 ye :)

nollyfyenee said...

visit me at http://secantiknurani92.blogspot.com/2011/11/scoliosis.html
I also have post da same thing

Afida said...

hi..sy pun meghadapai sakit scoliosis..baru 1 bln lebih post-oprt..now at my back has 2 rosd and 14 screw..sebelum oprt tulang sy agak teruk jg..dah terpusing..so ada rib hump kat belakang yg besar..after oprt rib hump kat belakang dah hilang tp rib kat depan still tertonjol sikit ada.. jom visit my blog and be my followers.. http://afida91.blogspot.com/

umar hafidz said...

aq jga alami hal serupa. aq dari indonesia. persis di gambar itu. aq alami skoliosis sejak 13 tahun sampai sekarang 25 tahun. tulang belikat sebelah kanan jadi menonjol karena terdesak tulang belakang yang bengkok. pastinya juga dialami yang lain akan krisis kepercayaan diri. namun aq mencoba melawan itu, rasa malu, dan lainnya. menjadi manusia yang tertutup dan cenderung pendiam. namun aq punya impian dan cita-cita yg harus ku kejar. so aq sekolah sampai graduate sekarang. harus semangar dan bersyukur tak lupa berdoa.

umar hafidz said...

aq jga alami hal serupa. aq dari indonesia. persis di gambar itu. aq alami skoliosis sejak 13 tahun sampai sekarang 25 tahun. tulang belikat sebelah kanan jadi menonjol karena terdesak tulang belakang yang bengkok. pastinya juga dialami yang lain akan krisis kepercayaan diri. namun aq mencoba melawan itu, rasa malu, dan lainnya. menjadi manusia yang tertutup dan cenderung pendiam. namun aq punya impian dan cita-cita yg harus ku kejar. so aq sekolah sampai graduate sekarang. harus semangar dan bersyukur tak lupa berdoa.

Iman Ibrahim said...

Sy pn ada penyakit scoliosis jgk..klu nk kngsi mslh dgn sy..ni 6ber sy 0137108545

Iman Ibrahim said...

Sy pn ada pntakit skoliosis jgk.klu nk kngsi mslh dgn sy..ni 6ber sy 0137108545

Iman Ibrahim said...

Hai sy pn ada pnyakit scoliosi jgk.klu nk kngsi mslh dgn sy ni6ber sy 0137108545

Iman Ibrahim said...

Hai sy pn ada pnyakit skolosis jgk.klu nk kngsi mslh dgn sy ni 6ber sy 0137108545

Iman Ibrahim said...

Assalamualaikum kawan2 scoliosis.xsngke rmai jgk yg mengalami pnyakit ni trmasuk aq..klu korang sudi kngsi mslh dgn aq..ni 6ber aq k 0137108545..thank u:-D

Related Posts with Thumbnails