" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Kurangkan Berat Badan : Diet ATKINS!

Nak share sesuatu, mungkin ada yang dah tau.. Mungkin ada yang belum, mungkin ada yang pernah cuba dan berjaya kan??

Dapat tau pasal DIET ATKINS ni tahun lepas daripada kakak saya.. Memang saya cuba.. Dan masa cuba tu memang terasa perubahan.. Masa kat kolej boleh la diet bagai ni, sebab boleh jimat duit belanja.. Tapi bila mula je cuti panjang kat rumah terus lupa, makan tak ingat dunia.. Bila badan dah terasa berat sekarang ni, mula la nak on balik diet ni.. Hehe.. Main2 je sy ni.. Tak cukup berdisiplin..  Jemput baca kat bawah, info diambil daripada http://www.melayu.com/v2/sembang2/mesej.php?thread=27

Peringatan: Pregnant ladies dan wanita yang sedang menyusu baby tidak digalakkan mengamalkan Atkins Diet!!! Consult doctor anda sebelum mengamalkan diet ini...! 

Original Piramid Makanan

Piramid Makanan Atkins

Tengok piramid makanan pun dah banyak bezanya... Yang jelas kat sini, kurangkan karbohidrat dan gula, tapi lebihkan protein.




Atkins Nutritional Approach (ANA) dibahagikan kepada 4 peringkat utama yang perlu diikuti dengan penuh berdisiplin dan dedikasi jika anda ingin mencapai tubuh langsing impian anda. 4 peringkatnya ialah: 

1. Induction (permulaan dan pengenalan)
2 minggu atau lebih, mengikut keadaan dan berat badan. 
2. Ongoing Weight Loss (penyusutan berat berterusan) 
3. Pre-maintenance 
4. Lifetime Maintenance 

Induction ialah peringkat terpenting sekali dalam Atkins Diet kerana ia adalah tapak permulaan kepada corak pemakanan yang berbeza daripada apa yang pernah anda lalui selama ini. Induction sebaik-baiknya dilakukan selama 2 minggu (paling kurang) dan boleh diteruskan selama 6 bulan sehingga 2 tahun, mengikut keadaan kesihatan dan berat badan anda. Yang pasti, lagi berat badan anda atau lagi susah untuk anda menghilangkan berat badan (atau kedua-duanya sekali), lagi lama anda patut berada pada tahap Induction. 

Semasa 2 Minggu Induction: 

1.) Elakkan NASI, MI, MIHUN, LAKSA, LAKSANG, SPAGETTI, FETTUCINI, VERMICELLI, KUEW TIAU dan yang sebangsa dengannya. 

2.) Elakkan Roti, roti berserat, roti bun, rotiBoy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa2 yang sebangsa dengannya. 

3.) Elakkan Gula - gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi. 

4.) Elakkan Buah-buahan (lepas 2 minggu baru makan berpada-pada). 

5.) Elakkan minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, pepsi, 100plus, etc), kurangkan pengambilan kopi! 

6.) Elakkan snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis. 

7.) Elakkan segala bentuk kacang untuk 2 minggu. Tak kira kacang biasa, gajus, kuah kacang, dhal... 

8.) Elakkan makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong. 

9.) Elakkan makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih. 


******************************************************** 

Boleh Makan: 

1.) Ayam - panggang, steam, bakar, sup, satay, digoreng tanpa tepung. 

2.) Semua ikan - sama macam ayam, boleh grill, steam, goreng tanpa tepung. Tak kira ikan salmon, pari, tenggiri, terubok, ikan bilis... 

3.) Semua daging - rusa, lembu, kambing - buat steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai... asalkan halal. 

4.) Udang - bakar, tomyam, goreng dgn cili boh, etc. Elakkan sotong coz karbohidrat tinggi. 

5.) Sayur, terutamanya sayur hijau. Kurangkan lobak merah, elakkan kentang. Lagi hijau, lagi bagus, macam sawi, bayam, salad, timun... 

6.) Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan. Limit kepada 2-3 keping sehari. 

7.) Air kosong, air mineral -minum 8 gelas atau lebih sehari untuk elakkan sembelit. 

8.) Nak makan burger? Buang roti bun atas dan bawah, makan daging burger dengan sayur dan mayonis kat dalam je... 

9.) Pizza? Makan topping kat atas je, roti kat bawah tu kasi orang yang tak perlu diet... 

10.) Makan supplement dan vitamin seperti spirullina dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan kuatkan daya ketahanan badan. 



Jangan lupa makan sarapan, tengahari dan makan malam. Makan malam sebelum jam 9 malam. Jangan ponteng makan! 

Contoh sarapan / Breakfast
1.) Telur rebus - 1 biji - (0.6 grams carb)
2.) Chicken slice - 2-3 keping - (0.0 grams carb)
3.) Air suam - 1-2 glass - (0 gram carb)
4.) Keju - 2 keping - (1 gram carb)

Makan Tengahari / Malam
1.) Ikan panggang - 1-2 keping - (0 gram Carb)
2.) Sup Ayam - 1 mangkuk - (0.5 - 1 gram Carb) 
3.) Ayam goreng - 1-2 ketul - (0.5 - 1 gram Carb)
4.) Sayur-sayuran hijau - 1 mangkuk - (1 - 3 grams Carb)
5.) Telur goreng - 1-2 biji - (1 - 1.5 gram Carb)


Carb = Karbohidrat
Jangan lebih drp 20 grams Carb sehari kalau nak kurus!

Nasi - 1 pinggan penuh = 88 grams Carb !
Nasi - 1/2 pinggan (nasi separuh) = 44 grams Carb.
Nasi - 1/4 pinggan = 22 grams Carb.
Mee (mihun/spagetti/laksa/laksang/fettuccinni) = 10 - 100 grams Carb (meehoon paling rendah Carb = lebih kurang 10g sepinggan)

InsyaAllah, try diet ni selama 2 minggu, anda boleh lihat hasilnya.



Sekian saja la... Untuk maklumat lain, boleh tgk kat sini >>> http://diknun.blogspot.com/2010/09/diet-atkins.html




Pastikan anda mempunyai tahap disiplin yang tinggi masa buat induction tu ye.. Tapi lau rasa tak boleh tahan even hari pertama pun, better korang stop dan cuba la cara lain ye.. Sebab bukan semua orang boleh tahan kan bila tak boleh ambil karbohidrat, saranan saya cuba kurangkan dulu bila perut dah biasa baru boleh start induction.. Tapi pengalaman saya, bila dalam 2 hari dah mula tak makan nasik, memang perut ni tak nak nasik dah.. Hehe.. Gdluck :D


New Info : DIET MAYO

Kenapa gunting rambut di kedai tak best?


 Salah satu sebab kenapa malas nak potong rambut kat kedai, lebih suka gunting rambut sendiri.. Puas hati :D



Camtulah sebabnya, amoi kat kedai tu mesti potong rambut kita pendek daripada yang kita nak, kadang-kadang pendek memang cam laki.. Menyirap juga tengok.. Kita cakap suruh nipiskan, pun dia pendekkan.. aduh.. Sejak tu, memang malas nak ke kedai gunting rambut lagi..

Mak pun selalu pesan, kalau potong rambut kat kedai/salun, mintak balik rambut kita tu.. Sebab dulu pernah ada satu kedai tu memang dia guna rambut pelanggan untuk buat rambut palsu.. huhu



Bila saya mula bertudung...


Entry ni bukanlah berniat apa-apa, cuma nak berkongsi macam mana berlakunya perubahan dalam diri ni, perubahan yang sedikit demi sedikit, namun memberi kesan sepanjang hidup..



Bila saya mula bertudung....

Tadika
Masa umur 6 tahun, sebabnya masa tu masuk Tadika Islam.. sekitar tahun 1993 kot.. tapi sekejap jela bertudung, sebab berhenti tadika.. (Mangsa buli ni.. hehe)

Sekolah Rendah
Masa darjah 1 sampai darjah 3, bertudung hanya masa bulan puasa. Sebab sekolah wajibkan macam tu. Tapi selalu terbabas jugak, sebelum rehat je bertudung, lepas rehat tudung melayang, biasa la budak-budak. Kadang-kadang bukan bulan puasa pun ada jugak bertudung, tapi bila waktu Pendidikan Jasmani mesti bukak, sbb di fikiran susah nak bersukan pakai tudung. Masa tu memang tak ramai budak-budak sekolah yang bertudung, boleh kira yang bertudung ni. Tengok budak sekolah menengah pun macam tu, banyak yang free hair. 

Masa darjah 4 plak, seingat saya memang tak pernah bertudung ke sekolah. Pernah juga kena tegur dengan pengawas sebab saya jenis tak suka ikat rambut.. Huhu.. Lebih suka lepas rambut ni.. Pernah juga masa bulan puasa pun tak bertudung, ada cikgu lelaki tegur kenapa tak pakai tudung, tengok kawan comel je pakai tudung. Masa tu memang malu jugak rasa, tapi budak-budak ni kejap je ade perasaan tu. Pernah juga ditegur ustazah, kenapa tak bertudung, dia minta semua orang hormat bulan puasa. Huhu, malu-malu.

Bila masuk darjah 5, tahun 1998 hari pertama sekolah memang dah bulan puasa, jadi saya cakap kat mak, nak pakai tudung. So, pergilah sekolah pakai tudung, sampai sekolah je memang ramai kawan-kawan dah bertudung, so tak rasa janggal sangat la. Tapi belum istiqamah lagi tu, sebab bila datang sekolah petang untuk aktiviti sukan masa pergi tu memang pakai tudung, tapi bila dah start nak bersukan tengok kawan-kawan bukak tudung, saya pun tanpa segan silu bukak tudung. Bila balik rumah kena perli dengan mak, "Mana tudung? dah terbang ke?" Huhuhuu..

Tahun 1999, ni la tahun mula full bertudung, takde bukak-bukak dah.. Sukan ke, pendidikan jasmani ke, keluar ke pekan ke, memang bertudung. Agaknya sebab dah mula nak dewasa dan sedar dosa tu nak kena tanggung sendiri.. :) Tapi, walaupun bertudung masih lagi pakai baju lengan pendek. Yelah, tshirt sukan sekolah tu mana la ada yang lengan panjang. Kat rumah pun tak ada koleksi baju lengan panjang. Situasi ni berterusan, sampai lah ke sekolah menengah.

Sekolah Menengah
Tahun 2000 masuk tingkatan 1, memang teruja la sebab kain bertukar warna kan. Masa tu ramai yang dah bertudung, rasanya yang Islam semua dah bertudung kat sekolah. Bezanya singkat dan labuh je tudung. Saya masih lagi bertudung, tapi pakai t-shirt lengan pendek dan pakai tudung pun kadang-kadang tak pakai anak tudungnya, so rambut belah depan tu mesti la orang nampak kan. Lagipun masa tu, ramai yang macam tu. (Jenis suka ikut kawan). Bila dah masuk tingkatan 2, baru mula pakai t-shirt lengan panjang, pun ada ditegur kawan "Alim sekarang" .. Aduh, susah juga nak berubah kan? Bila dah pakai baju lengan panjang, lama kelamaan mula datang keselesaan menutup aurat. Tamat tingkatan 5, Alhamdulillah tudung dah jadi sebahagian diri ni..

Universiti
Tahun 2005 dapat plak masuk UiTM, masa ni dah mula berjinak-jinak pakai seluar jeans dan baju yg agak ketat. Walaupun baju tu lengan panjang, tapi ada yang singkat. Masa ni zaman kurus kering, pakai camna pun memang tak seksi la.. Punca jadi macam ni tak tau lah, agaknya sebab dah jauh pada family kot, berani sikit la agaknya.. 

Tak habis di UiTM, sy tukar bidang pengajian, masuk Kolej swasta, peh tempat ini memang sosial di tahap maksimum, maklumlah, kolej kat bandar, dekat ngan KL pulak.. Alhamdulillah la tak terjebak.. Teringat satu peristiwa di Kelas Al-Quran dan Hukum Tajwid (jgn main2 kat kolej pun ada tau kelas camni) Semua student wajib pergi kelas ni, tapi daripada 40 orang, cuma 4 orang yang hadir.. Hebat ke x? Nasib la nama saya ni Ustaz detect yang rajin datang.. Alhamdulillah la.. Sayangnya kelas tu tak bertahan lama, sebab student tak minat dengan kelas agama. Patutnya diteruskan, betul x..

Masa kelas ni, Ustaz pernah cerita pasal aurat. Tiba-tiba Ustaz panggil nama saya dan tanya "Awak rasa awak dah tutup aurat?" .. Terkebil-kebil nak jawab, "Belum, Ustaz" saya jawab macam tu. Ustaz tanya lagi, "Kenapa?".. Saya jawab, "Sebab tak pakai stokin ustaz," Ustaz senyum (hensem ustaz tu, kelakar lak tu, memang pakej lengkap, hehe) "Esok saya nak awak pakai kasut yang tutup kaki," Ustaz cakap camtu.. 

Nasib baik masa tu memang ada bawak satu kasut tertutup.. Esoknya terus pakai dengan confidentnya.. Tapi terlupa, kasut tu tak boleh dipakai selalu, akhirnya rosak, kasut tu hadiah hari jadi pemberian kawan masa kat UiTM dulu.. Memang rasa agak sedih, tapi rasa gembira sedikit sebab dengan kasut tu la, saya mula pakai kasut tertutup bila ke kelas walaupun di waktu lain masih lagi pakai selipar yang nampak kaki ni. Huhu.. 

Tamat pengajian di Kolej, saya sambung pula di UPSI, universiti idaman dulu kala.. Alhamdulillah, syukur sangat-sangat sebab di tempat ni, saya jumpa ramai kawan-kawan yang sangat baik. Baik dari segi pakaian juga dari segi tingkah laku.. Bila masuk UPSI, terasa macam di satu tempat yang lain. Kat sini ramai yang bertudung labuh, mungkin sebab ada kos Bahasa Arab, Pendidikan Islam. Tapi, bukan sekadar pelajar kos2 tu je, pelajar kos lain pun ada yang bertudung labuh. Mungkin Allah nak saya betul-betul berubah, bukan lagi nak main-main, jadi Allah hantar orang-orang yang baik untuk saya contohi. Niat nak ubah cara berpakaian memang dah lama ada, tapi persekitaran kadang-kadang tak membantu. Di tambah pula dengan hati dan iman yang tak kuat ni. Saya cuba berubah sedikit demi sedikit. Sentiasa berusaha nak jadi yang terbaik. Hari demi hari, saya cuba labuhkan pakaian, labuhkan tudung, pakai stokin tangan dan lain-lain lagi. Mungkin belum cukup sempurna, tapi saya tetap akan cuba. Perjalanan saya nak berubah ni memang agak panjang, tapi saya bersyukur sebab saya tidak mudak terikut dengan contoh yang tidak elok. Semakin hari, makin selesa dengan penampilan, perubahan yang sedikit tapi berterusan insyaAllah akan berkekalan.

Semoga hati ini terus kuat untuk berubah jadi Muslimah yang terbaik :)




Related Posts with Thumbnails