" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Cerita Kanak-kanak : Ratu Lebah Yang Tamak

Cerita ini ditulis bagi memenuhi kehendak tugasan untuk subjek KAZ 1023 : Matematik dan Sains Awal Kanak-kanak. Jadi ada sedikit unsur Matematik iaitu berkaitan dengan nombor, unsur Sains pun ada jugak, iaitu Serangga.. Teknik penceritaan terpulang kepada kreativiti guru.. Nak jadi guru tadika/taska/prasekolah ni kreatif tu penting... 





 Ratu Lebah Yang Tamak

Di atas sebatang pokok terdapat satu sarang lebah yang sangat besar. Di dalamnya tinggal Ratu Lebah bersama pengikut-pengikutnya. Berhampiran pokok tersebut terdapat sebuah kebun bunga yang luas. Kebun bunga itu milik seorang penjual madu yang kaya raya. Lebah-lebah itu sangat gembira tinggal di situ. Namun, Ratu Lebah sangat tamak, dia mahu lebah-lebah itu membawa pulang madu yang banyak setiap hari.
            
Pada suatu hari, 5 ekor lebah telah ditugaskan untuk keluar terbang mencari madu di kawasan kebun tersebut. Walaupun kepenatan kerana terpaksa membawa pulang madu yang banyak, 5 ekor lebah itu terpaksa juga menurut perintah Ratu Lebah yang tamak itu. Sedang asyik menghisap madu di kebun bunga itu, seekor lebah berkata,

Lebah 1 : Aku sudah penat menghisap madu di sini. Setiap hari kita perlu membawa pulang madu yang banyak untuk ratu.

4 ekor lebah yang lain bersetuju dengan kata-kata lebah 1. Lantas Lebah 2 bersuara,

Lebah 2 : Betul kata kau wahai Lebah 1, marilah kita pergi ke rumah penjual madu itu, di sana pasti terdapat lebih banyak madu.
Lebah 3 : Ya, betul tu. Ratu pasti gembira jika kita berjaya membawa pulang madu yang banyak.
Lebah 4,5 : Kami setuju! Ayuh kita ke sana!

Tanpa membuang masa, 5 ekor lebah itu segera terbang menuju ke rumah penjual madu. Setibanya di sana, lebah-lebah itu sungguh teruja kerana terdapat banyak bekas yang berisi madu di situ.

Lebah 2 : Tepat sekali jangkaan aku. Ada 5 bekas berisi madu yang sangat besar di sini.

Lebah 1 segera terbang menuju ke arah bekas 1, Lebah 2 menuju ke arah bekas 2 dan seterusnya lebah-lebah lain pula menuju ke arah 3 bekas madu yang lain. Setelah puas, 5 ekor lebah itu pulang ke sarang dengan gembira lalu menceritakan tentang rumah penjual yang penuh dengan madu itu. Ratu Lebah sangat teruja mendengar cerita itu.

Ratu Lebah : Mari kita pergi lagi ke rumah penjual itu. Beta mahu mengikut kamu semua.

5 ekor lebah yang kepenatan itu terkejut mendengar kata-kata Ratu Lebah. Namun, mereka tidak berani membantah dan terpaksa membawa Ratu Lebah ke rumah itu semula. Setibanya mereka di sana, 4 bekas madu telah pun ditutup oleh penjual madu itu. Hanya tinggal 1 bekas yang masih terbuka.

Ratu Lebah : Cepat! Beta mahu madu yang banyak lagi.
5 ekor Lebah : Baik tuanku!

Lebah-lebah itu termasuk Ratu Lebah segera terbang ke arah bekas ke-5 yang masih terbuka dan segera mengambil madu dengan banyak.

Ratu Lebah : Beta mahu kamu semua hisap madu-madu ini dengan banyak sehingga perut kamu penuh.
Lebah 1 : Tapi Ratu, badan kami akan menjadi berat dan kami pasti tidak mampu untuk terbang nanti.
Lebah 2 : Betul tu Ratu, patik sudah berasa sangat kenyang.
Ratu Lebah : Jangan melawan perintah beta!

5 ekor lebah itu terdiam dan hanya menurut perintah. Tiba-tiba penjual madu datang dan mahu menutup bekas madu itu.

Lebah 3 : Ratu! Bekas madu ini akan ditutup, kita harus pulang segera.

Ratu Lebah terkejut dan cuba untuk terbang, namun badannya menjadi sangat berat dan Ratu Lebah tidak mampu untuk terbang. Begitu juga dengan 5 ekor lebah yang lain. Mereka semua tidak dapat keluar kerana terperangkap di dalam bekas madu itu dan akhirnya mereka mati.

oleh :  Ainismaira

Pengajaran : Kita mestilah menjauhi sifat tamak, kerana orang yang tamak selalu rugi.

*Jangan gelak ek, cite ni memang lawak sikit, mana taknye pukul 4 pagi baru tulis, mengarut2 je ceritanya, pastu masuk kelas betulkan balik terus tunjuk pada pensyarah. Nasib tak kene reject.. Hehe..*


Macam ni lah nasib jadi cikgu tadika, otak kene kreatif sepanjang masa sebab nak menarik perhatian kanak-kanak. Saya ada sediakan ABM tapi masa entry ni ditulis, ABM tu baru 50% siap.. nanti dah siap sepenuhnya saya akan update la untuk rujukan awak2 yang sama bidang dengan saya :))






11 Kuntum Bunga:

UniMeOw said...

best la citer ni!!wat la lg..hehe

(uni pon bcita2 nak jadi cgu tadika gak,tp apakan daya,kena jd cgu lain..sob3..)

Ainismaira said...

@UniMeOw haha.. best ke? bile bace balik mcm lawak je taw.. hehe..

Sheila Mutalib said...

Best la..blh bt bace kat anak..cuma ending tu kalau ratu lebah je yg mati kan best..sbb die tamak sgt..pape pun mmg terbaik...

www.shelovevitamin.com
www.shelovestyle.blogspot.com

Sheila Mutalib said...

Best..best..blh bace kat anak..cuma tang ending tu kalau ratu lebah je yg mati, br puas hati..tamak sgt..hehe..pape pun mmg terbaik la...

www.shelovevitamin.com
www.shelovestyle.blogspot.com

Sheila Mutalib said...

Best la..blh bt bace kat anak..cuma ending tu kalau ratu lebah je yg mati kan best..sbb die tamak sgt..pape pun mmg terbaik...

www.shelovevitamin.com
www.shelovestyle.blogspot.com

Goh Sweeteng said...

hello,saya suka akan ceita ini,adakah abm sudah siap?boleh tak saya jadi rujukan?

Goh Sweeteng said...

hello,bagusnya cerita ini,adakah abm sudah siap?boleh tak share share bersama-sama?

Kenari Putih said...

Enjoyla cerita lebah ni. Yelah, utk si lebah ratu ni, sifat tamak tak kena tempat ni memang merugikan diri sendiri.

JOLOR Group of Production dO.Ob said...

Menarik,
mohon berhubung. saya ingin memohon keizinan untuk kembangka skrip ini ke pentas teater.

bakat_my@yahoo.com

Shahidawati Abdullah said...

salam cg...sgt menarik cite nie...mohon share ye cg

khairul daniel said...

Menarik! :-)mohon share yek..terima kasih cikgu..

Related Posts with Thumbnails