" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Langsing dengan DIET MAYO!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Sekarang ni macam satu fenomena kan bila wujudnya lambakan produk pelangsingan badan dan vitamin c. Semua orang berlumba-lumba nak cantik, nak kurus.. Sebelum ni saya pernah update pasal Diet Atkins, memang sebab entry tu jugak trafik tak putus-putus.. Tapi, baru-baru ni saya ada jumpa satu program diet iaitu Diet Mayo.

Diet Mayo ni telah diperkenalkan oleh Mayo Clinic's USA. Program diet ini dijalankan dalam tempoh 13 hari sahaja. Tapi ada pantangnya, jika Diet Atkins kita tak boleh makan Karbohidrat dan Gula, tapi diet Mayo ni kita hendaklah menghindari GARAM atau makanan yang masin dan air sejuk (ais). Pada hari ke 14 pengamal diet Mayo ni boleh amalkan pemakanan seperti biasa, cuma perlu mengawalnya.

Dari apa yang saya baca, ada yang telah berkurangan sebanyak 8kg dalam masa 13 hari tu. Tapi diet ni agak ketat sikit peraturannya, jika dalam masa 13 hari menjalani diet Mayo ni kita ada terlanggar pantang dan sebagainya, maka perlulah dimulakan semula dari hari pertama.. Macam sia-sia jela kalau langgar pantang sebab kene start balik.. Huhuhu.. So, disiplin diri sangat tinggi la.. Macam Diet Atkins jugak, ada minggu induction 2 minggu tu kan.. 

Saya cuma berkongsi maklumat, saya tak cuba diet ni, bagi saya macam susah nak elakkan garam ni, sebab dalam masakan kebanyakkannya akan ada garam.. So memang tak la saya nak cuba.. Hehe..

Berikut adalah cadangan menu untuk 13 hari program Diet Mayo ni.. :)

Hari Pertama & hari ke – 8

Pagi : 1 cawan kopi atau teh + gula ( tanpa susu )

Tengahari : 2 biji telur rebus + 1 biji tomato + bayam rebus

Malam : 150 gram daging bakar + salad ( daun salad dicampur dengan perahan jeruk lemon atau jeruk nipis dan 1 senduk makan salad oil / olive oil).



Hari ke-2 dan hari ke – 9

Pagi : 1 cawan kopi atau teh + gula ( tanpa susu )

Tengahari : 1 potong daging bakar atau rebus + salad ( daun salad dicampur dengan perahan jeruk lemon atau jeruk nipis dan 1 senduk makan salad oil / olive oil) + 1 buah segar

Malam : daging ayam direbus + 1 gelas plain yoghurt.



Hari ke-3 dan hari ke- 10

Pagi : 1 cawankopi atau teh + gula ( tanpa susu ) + 1 potong roti bakar

Tengahari : 2 biji telur di rebus + bayam rebus + 1 biji tomato + 1 buah segar

Malam : daging ayam rebus + salad ( daun salad dicampur dengan perahan jeruk lemon atau jeruk nipis dan 1 senduk makan salad oil / olive oil)



Hari ke-4 dan hari ke -11

Pagi : 1 cawan kopi atau teh + gula ( tanpa susu ) + 1 potong roti bakar

Tengahari : 1 telur rebus + 1 lobak merah diparut / dijus + sepotong keju ( 60 gram )

Malam : 1 mangkuk betik + salad ( daun salad dicampur dengan perahan jeruk lemon atau jeruk nipis dan 1 senduk makan salad oil / olive oil) + 1 gelas plain yoghurt



Hari ke-5 dan hari ke – 12

Pagi : 1 lobak merah besar diparut / dijus + lemon

Tengahari : 1 potong besar ikan dibakar

Malam : 1 potong daging dibakar atau direbus + salad ( daun salad dicampur dengan perahan jeruk lemon atau jeruk nipis dan 1 senduk makan salad oil / olive oil) + seleri kukus



Hari ke- 6 dan hari ke – 13

Pagi : 1 cawan kopi atau teh + gula ( tanpa susu ) + 1 potong roti bakar

Tengahari : 1 dada ayam di rebus + salad ( daun salad dicampur dengan perahan jeruk lemon atau jeruk nipis dan 1 senduk makan salad oil / olive oil) + lemon

Malam : 2 biji di rebus + lobak merah diparut / dijus



Hari ke- 7

Pagi : 1 cawan teh tanpa gula

Tengahari : 1 potong daging dibakar atau direbus + buah segar

Malam : Puasa kecuali minum air sebanyak-banyaknya



Hari ke -14

mulai bebas kembali seperti biasa (kurangi gula dan makanan berlemak)


*PERINGATAN*

1. Daging ( beef steak ) harus dibakar dengan Danish Butter Unsalted ( tawar )
2. Makan malam ( terakhir ) harus jam 18.00
3. Air dapat diminum tiap jam minimal 8 gelas sehari, JANGAN MINUM AIS
4. Daun salad dimakan mentah


Ni contoh2 menu bergambar yang saya ambil dari blog > http://lepetitequeena.multiply.com














Ok, tulah serba sedikit tentang Diet Mayo ni, sumber saya ambil dari blog berbahasa Indonesia, ada yang saya dah translate, yang tak di translate tu memang saya tak tahu la.. jadi saya letak link blog tersebut di sini ye.. 

Sumber : http://lepetitequeena.multiply.com/photos/album/138/Diary-Diet-Mayo-13-hari-bisa-turun-sampe-8kg

5 Kuntum Bunga:

Cinta Che Bunga said...

perghh berat nk ikut nih..tambahan time cuti..balik kg..oh no...memg diet ilang ke mana...=)

fiqkbe said...

mmg konfirm kurus ni kalau hari2 mkn cmni ;D

Ainismaira said...

hehe,, org yg bsungguh2 je leh tahan diet camni :)

odah said...

salam

mohon share yeee

Ainismaira said...

@odah wkmsalam.. silakan :)

Related Posts with Thumbnails