" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Adab Kejutkan Anak Dari Tidur

Semua orang tak suka tidurnya diganggu.. Tapi ada orang, kalau tak dikejut memang tak bangun, tambah-tambah yang jenis tidur mati.. Kebanyakan daripada kita fikir, bila cakap lembut-lembut, dia takkan bangun, jadi kita jerit kuat-kuat supaya orang tu bangun.. Jujurnya saya tak suka orang kejutkan saya dari tidur dengan cara yang kasar, sebab boleh mengganggu mood seharian.. Apa lagi bila keluar ayat-ayat yang tak sepatutnya, "bangunlah, tido je tau! nak jadi ape tak tau la!" 

Bila ada orang yang bising ketika saya sedang tidur pun boleh membuatkan saya marah.. Sebab saya ni jenis susah nak tidur, tapi mudah tersedar.. Bila dah tersedar, pusing la 360 darjah pun belum tentu boleh tidur semula.. Jadi waktu tidur tu adalah masa yang paling berharga untuk saya.. Normallah bagi orang yang menghidap insomnia ni bangun lewat setiap hari.. Tapi, kalau ada komitmen, tak de lah bangun lewat.. Pandai-pandailah urus masa sendiri kan.. Jam loceng ada, alarm phone ada, gunakan sebaik mungkin.. :)

Jadi kebetulan terbaca di Facebook tadi, bolehlah share kat sini.. Harap dapat jadi panduan.. :)


♥ ADAB KEJUTKAN ANAK DARI TIDUR ♥ 

Cara atau adab mengejutkan anak yang tidur, tidak kira anak yang masih bayi, kanak - kanak , remaja atau dewasa.



♥ Beri salam kepada anak yang sedang tidur

♥ Sentuh hujung ibu jari kakinya dan goyangkannya perlahan -perlahan.

♥ Panggil namanya dengan lembut dan teruskan menggoyang kakinya.

♥ Kalau masih belum sedar, kuatkan sedikit suara dan goyang badannya.

♥ Teruskan memanggil namanya dan panggillah sayang, manja atau anak.

♥ Kejutkannya sambil memujinya contoh: Bangun sayang, anak umi yang baik, anak umi yang soleh, anak umi yang rajin.

♥ Sebaik saja anak bangun, gosok kepalanya sambil bercakap dengan lembut agar ia mandi , solat subuh dan bersegera ke sekolah untuk menjadi anak yang bijak pandai.

♥ InsyaALLAH , anak anda akan bangun dengan badan yang segar dan minda yang cergas kerana dikejutkan dengan penuh kasih sayang





0 Kuntum Bunga:

Related Posts with Thumbnails