" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Perempuan Takut Gemuk?


Yang ini bukan auta, tapi fakta.. Ye, sebab saya perempuan.. Saya takut kegemukan.. Tambah-tambah bila ada orang tegur yang kita ni dah nampak berisi, nampak gemuk, dah gemuk.. Aduhai.. Boleh menjadi tekanan sebenarnya hal-hal macam ni.. Sebenarnya saya ni bukannya kategori berisi sangat. BMI saya masih normal, bila tengok pada ketinggian, berat saya tak boleh lebih dari 59kg, kalau lebih maknanya saya gemuk.. Macam tu la kot.. 

Banyak faktor yang buatkan saya tak nak jadi gemuk.. First, sebab saya tak nak orang ejek saya gemuk.. Kadang-kadang kesian kat orang yang badannya berisi ni, selalu kena kutuk.. Saya pun tak faham kenapa keadaan macam tu berlaku.. Banyak perkara bermain kat kepala otak, orang kata kalau badan kita gemuk, tak de orang yang nak.. Semua tu tak tepat pun sebenarnya.. Sebab ramai je yang berjumpa dengan pasangan hidup.. Hidup bahgia berkeluarga.. Ye memang betul, tapi nak jumpa dengan orang yang sudi tu bukan senang.. Kan?

Kebanyakan mereka yang mempunyai badan besar, tapi belum jumpa teman hidup, selalu menyalahkan tubuh badan mereka. Lepas tu mulalah nak berdiet, makan produk itu ini untuk kurus.. Kadang-kadang saya pun tak pasti, perempuan nak kurus sebab apa.. Adakah sebab kaum lelaki? Atau pun kepuasan diri sendiri? 

Bila badan kita besar, susah nak mencari saiz baju, saiz seluar dan sebagainya. Betul jugak kan? Tapi masa zaman saya kurus kering dulu pun susah jugak nak mencari saiz seluar.. Bayangkan pinggang ni size 23inci, memang susah.. Kalau pakai yang size 25 pun memang longgar la, terpaksa pakai belt. Sekarang ni size seluar pun pakai size 27/28..

Ada orang cakap kurus sangat pun tak cantik.. Macam papan la, tiang la, macam-macam lagi nama panggilan.. Dulu kakak saya pernah panggil saya kerempeng sebab terlalu kurus.. Adik-adik pun pernah cakap, kalau saya kurus saya tak cantik. Persoalannya cantik ke? Memang la bila tengok balik gambar-gambar lama, ehh kurusnya aku.. Memang kalau saya kurus nampak tak elok sangat, muka cengkung je, macam tengkorak hidup rasanya.. Tapi tu cerita dulu, sekarang saya puas hati dengan diri saya.. Cuma, satu kemusykilan yang bila cerita orang tak percaya dan tak nak percaya..

Bila bercerita tentang berat badan, berat terakhir yang saya timbang pada bulan 2 kalau tak silap, 57kg.. Ada yang cakap saya tipu.. Tak percaya.. Saya ni lagi la tak percaya.. Orang kata, saya ni tak la gemuk.. Tapi kenapa berat? Saya pun pelik.. Macam-macam persoalan, berat tulang la, berat dosa la.. Haha.. Yang tu sensitif sangat.. Nak buat macam mana lagi, dah memang saya ni jenis berat.. Masa badan kurus kering pun berat dah 47kg, logik la badan macam sekarang berat 57kg..

So, sekarang saya on semula diet, bukan sebab nak kurus, tapi nak kurangkan berat badan.. Kalau cakap nak kurus, nanti selalu je kena marah.. Nak buat apa kurus? Dah kurus tak payah diet.. Macam-macam lagi.. 




0 Kuntum Bunga:

Related Posts with Thumbnails