" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Cinta Jarak Jauh Mampukah Berkekalan?

Pin Pin Pon Pon || , , , ,

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... :)

CINTA. Saya percaya semua dari kita pernah merasa cinta kan? Tapi tak ramai dari kita yang pernah merasa cinta jarak jauh. Ada yang percaya, ada yang tidak. Bagi yang pernah mengalaminya mungkin faham macam mana keadaannya.. Sebenarnya, banyak juga kebaikan cinta jarak jauh ni.. Ok, saya mengaku saya mengalaminya, mungkin tak adil kalau saya nak ceritakan sendiri segala kebaikannya.. Tapi inilah kenyataannya. 

Cinta jarak jauh ni hanya untuk orang-orang yang jujur, ikhlas dan mempunyai kesetiaan yang tinggi. Tapi tak bermaksud orang yang tak mengalaminya tak mempunyai ciri-ciri tu. Cuma, bagi cinta jarak jauh ni kejujuran, keikhlasan dan kesetiaan tu perlu berkali ganda. Yelah, tak mudah kan, untung sekarang ada hp, internet dan sebagainya, jadi hari-hari boleh berhubung.. Orang dulu2 saling berutus surat je.. Tapi Alhamdulillah berkekalan.. sebab dulu faktor yang menyebabkan seseorang boleh berlaku curang tu kurang..

Percaya atau tidak, internet dan handphone memang boleh membantu seseorang bertemu jodoh.. Yang pemalu boleh bertegur sapa melalui ruangan chat atau sms sahaja.. Dari situ dia boleh dapat jodoh, atau sekurang-kurangnya ada kekasih.. Kalau dua-dua elemen ni tak ada, mungkin saya pun masih single sampai sekarang.. Hehe.. 

Pada pendapat saya, kita tak boleh ukur kesetiaan dan keikhlasan seseorang melalui jarak.. Ye betul, bila jauh kita tak tau apa yang dia buat kat sana.. Tapi, selama mana kita masih setia, tak perlulah diragui kesetiaannya.. Kadang-kadang, orang yang curang sendiri kerap akan merasa pasangannya curang.. Jadi, ikhlaslah pada diri..



14 November 2012, genap 5 tahun hubungan saya dan dia.. Macam-macam suka duka yang dilalui.. dalam tempoh ni, hanya 2 kali kami berjumpa, dan sekarang sudah 3 tahun lebih saya dan dia tidak berjumpa.. Alhamdulillah, hubungan masih berkekalan walaupun kadang-kadang ada rasa sedih, bosan dan sebagainya.. Tapi Allah bagi kami kekuatan untuk saling setia antara satu sama lain.. Walaupun kadangkala hati ni menangis jugak bila dapat tahu sesuatu yang melukakan hati.. Syukur, hati masih kuat.. Cuma tak tahu sampai bila boleh bertahan..

Kami hanya mampu berdoa, semoga Allah permudahkan segalanya dan memanjangkan jodoh kami... 

“Ya Allah, Tuhan yang Maha Memiliki Rahsia, Tuhan yang Maha memegang kasih sayang seluruh jiwa kami, Tuhan yang Maha Penentu, Tuhan yang Maha Menyatukan jiwa-jiwa kami, ya Allah, aku merupakan hamba yang lemah, hamba yang tidak mampu mengawal diriku daripada fitrah seorang manusia yang memerlukan teman, memerlukan kekasih, memerlukan suami/isteri, memerlukan keluarga.

Ya Allah aku tidak mampu menahan diriku daripada terjeremus ke dalam kemaksiatan. Ya Allah, jika masanya telah tiba, jika apa yang aku mohon ini merupakan sesuatu yang terbaik disisiMu ya Allah, terbaik buat agamaku ya Allah, terbaik buat diriku, keluarga dan seluruh mukminin dan mukminat ya Allah, maka aku memohon kepadaMu ya Allah agar aku ditemukan dengan jodoh yang terbaik di sisiMu ya Allah. Setiap yang terbaik di sisiMu ya Allah, pasti terbaik buat diriku ya Allah.


Namun ya Allah, jika masanya untuk dipertemukan dengan jodohku belum tiba ya Allah, maka ya Allah, aku memohon kepadaMu agar Kau tunjukkan jalan-jalan untuk aku memiliki jodohku ya Allah. Aku memohon agar Kau tunjukkan aku tuntutun-tuntutanMu yang perlu aku lakukan untuk memiliki jodohku ya Allah. Ya Allah, Tuhan yang Maha Memakbulkan doa, Tuhan yang Maha Penentu jodoh, ya Allah jauhilah aku daripada kemaksiatan, jauhilah aku daripada perkara-perkara yang tidak dapat memberikan manafaat, jauhilah aku dariapda perkara-perkara yang Engkau murkai dan perkara-perkara yang menyesatkan diriku ya Allah.

Amin.

Semoga hubungan yang dibina dengan keikhlasan, kejujuran mampu berakhir dengan kegembiraan dan kebahagiaan...



0 Kuntum Bunga:

Related Posts with Thumbnails