" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Adab Kejutkan Anak Dari Tidur

Semua orang tak suka tidurnya diganggu.. Tapi ada orang, kalau tak dikejut memang tak bangun, tambah-tambah yang jenis tidur mati.. Kebanyakan daripada kita fikir, bila cakap lembut-lembut, dia takkan bangun, jadi kita jerit kuat-kuat supaya orang tu bangun.. Jujurnya saya tak suka orang kejutkan saya dari tidur dengan cara yang kasar, sebab boleh mengganggu mood seharian.. Apa lagi bila keluar ayat-ayat yang tak sepatutnya, "bangunlah, tido je tau! nak jadi ape tak tau la!" 

Bila ada orang yang bising ketika saya sedang tidur pun boleh membuatkan saya marah.. Sebab saya ni jenis susah nak tidur, tapi mudah tersedar.. Bila dah tersedar, pusing la 360 darjah pun belum tentu boleh tidur semula.. Jadi waktu tidur tu adalah masa yang paling berharga untuk saya.. Normallah bagi orang yang menghidap insomnia ni bangun lewat setiap hari.. Tapi, kalau ada komitmen, tak de lah bangun lewat.. Pandai-pandailah urus masa sendiri kan.. Jam loceng ada, alarm phone ada, gunakan sebaik mungkin.. :)

Jadi kebetulan terbaca di Facebook tadi, bolehlah share kat sini.. Harap dapat jadi panduan.. :)


♥ ADAB KEJUTKAN ANAK DARI TIDUR ♥ 

Cara atau adab mengejutkan anak yang tidur, tidak kira anak yang masih bayi, kanak - kanak , remaja atau dewasa.



♥ Beri salam kepada anak yang sedang tidur

♥ Sentuh hujung ibu jari kakinya dan goyangkannya perlahan -perlahan.

♥ Panggil namanya dengan lembut dan teruskan menggoyang kakinya.

♥ Kalau masih belum sedar, kuatkan sedikit suara dan goyang badannya.

♥ Teruskan memanggil namanya dan panggillah sayang, manja atau anak.

♥ Kejutkannya sambil memujinya contoh: Bangun sayang, anak umi yang baik, anak umi yang soleh, anak umi yang rajin.

♥ Sebaik saja anak bangun, gosok kepalanya sambil bercakap dengan lembut agar ia mandi , solat subuh dan bersegera ke sekolah untuk menjadi anak yang bijak pandai.

♥ InsyaALLAH , anak anda akan bangun dengan badan yang segar dan minda yang cergas kerana dikejutkan dengan penuh kasih sayang





Perempuan Takut Gemuk?


Yang ini bukan auta, tapi fakta.. Ye, sebab saya perempuan.. Saya takut kegemukan.. Tambah-tambah bila ada orang tegur yang kita ni dah nampak berisi, nampak gemuk, dah gemuk.. Aduhai.. Boleh menjadi tekanan sebenarnya hal-hal macam ni.. Sebenarnya saya ni bukannya kategori berisi sangat. BMI saya masih normal, bila tengok pada ketinggian, berat saya tak boleh lebih dari 59kg, kalau lebih maknanya saya gemuk.. Macam tu la kot.. 

Banyak faktor yang buatkan saya tak nak jadi gemuk.. First, sebab saya tak nak orang ejek saya gemuk.. Kadang-kadang kesian kat orang yang badannya berisi ni, selalu kena kutuk.. Saya pun tak faham kenapa keadaan macam tu berlaku.. Banyak perkara bermain kat kepala otak, orang kata kalau badan kita gemuk, tak de orang yang nak.. Semua tu tak tepat pun sebenarnya.. Sebab ramai je yang berjumpa dengan pasangan hidup.. Hidup bahgia berkeluarga.. Ye memang betul, tapi nak jumpa dengan orang yang sudi tu bukan senang.. Kan?

Kebanyakan mereka yang mempunyai badan besar, tapi belum jumpa teman hidup, selalu menyalahkan tubuh badan mereka. Lepas tu mulalah nak berdiet, makan produk itu ini untuk kurus.. Kadang-kadang saya pun tak pasti, perempuan nak kurus sebab apa.. Adakah sebab kaum lelaki? Atau pun kepuasan diri sendiri? 

Bila badan kita besar, susah nak mencari saiz baju, saiz seluar dan sebagainya. Betul jugak kan? Tapi masa zaman saya kurus kering dulu pun susah jugak nak mencari saiz seluar.. Bayangkan pinggang ni size 23inci, memang susah.. Kalau pakai yang size 25 pun memang longgar la, terpaksa pakai belt. Sekarang ni size seluar pun pakai size 27/28..

Ada orang cakap kurus sangat pun tak cantik.. Macam papan la, tiang la, macam-macam lagi nama panggilan.. Dulu kakak saya pernah panggil saya kerempeng sebab terlalu kurus.. Adik-adik pun pernah cakap, kalau saya kurus saya tak cantik. Persoalannya cantik ke? Memang la bila tengok balik gambar-gambar lama, ehh kurusnya aku.. Memang kalau saya kurus nampak tak elok sangat, muka cengkung je, macam tengkorak hidup rasanya.. Tapi tu cerita dulu, sekarang saya puas hati dengan diri saya.. Cuma, satu kemusykilan yang bila cerita orang tak percaya dan tak nak percaya..

Bila bercerita tentang berat badan, berat terakhir yang saya timbang pada bulan 2 kalau tak silap, 57kg.. Ada yang cakap saya tipu.. Tak percaya.. Saya ni lagi la tak percaya.. Orang kata, saya ni tak la gemuk.. Tapi kenapa berat? Saya pun pelik.. Macam-macam persoalan, berat tulang la, berat dosa la.. Haha.. Yang tu sensitif sangat.. Nak buat macam mana lagi, dah memang saya ni jenis berat.. Masa badan kurus kering pun berat dah 47kg, logik la badan macam sekarang berat 57kg..

So, sekarang saya on semula diet, bukan sebab nak kurus, tapi nak kurangkan berat badan.. Kalau cakap nak kurus, nanti selalu je kena marah.. Nak buat apa kurus? Dah kurus tak payah diet.. Macam-macam lagi.. 




Related Posts with Thumbnails