" Life is too short, grudges are waste of perfect happiness..Laugh when you can, apologize when you should and let go of what you can't change..Love deeply and forgive quickly..Take chances, give everything and have no regrets..Life is too short to be unhappy..You have to take the good with the bad, smile when you're sad, love what you got and always remember what you had..Always forgive but never forget learn from your mistakes..But never regret.. People change, and things go wrong..But always remember..LIFE GOES ON... "



Borang Nikah dan Ujian Saringan HIV

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, hari ni selesai buat ujian HIV, lebih sebulan jugak saya Google prosedur HIV Test ni, ternyata setiap negeri dan setiap klinik berbeza sangat prosedurnya..

Ok lah, rujukan ini saya buat untuk bakal pengantin dari Negeri PERAK sahaja, dan di kawasan Bidor atau Tapah.. kalau area lain saya tak tau la.. saya buat entry ni sebab jenuh jugak Google sana sini.. tapi xada jawapan.. jawapannye kene pergi dan buat sendiri.. hehe..

Alkisahnye hari ni pergi Tapah untuk ambil mykad yg dah sebulan siap, so singgah la Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) depan pejabat Pendaftaran, kat pekan Tapah je, xsusah nak cari.. Untuk urusan perkahwinan, sila naik ke tingkat 1.. nak masuk tu kena bukak kasut, bila dah naik ternampak notis, "Sila Berpakaian Sopan" haaa.. nasib la xpakai seksi2.. mih3..

Asalnya nak ambil borang nikah sekali, tapi malangnya dah tak ada borang nikah ye, semua kena online.. Sila layari laman web SPPIM (Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia). Negeri yang terlibat dengan SPPIM ni ialah Negeri Sembilan, Melaka, Perlis, Kedah dan Perak. Nak cerita lebih lanjut pun tak boleh lagi, sebab saya belum isi dan masih menunggu borang dari pihak lelaki.

 Ok dah tak boleh beli borang tu, saya tanya la tentang borang HIV Test, menurut kata orang PAID tu borang tu pun ada dalam sistem online, tapi dia bagi juga pada saya borangnya. Alhamdulillah. Borang ni free je. Mulanya ingat nak buat kat Klinik Kesihatan Bidor je, tapi berdasarkan pengalaman kat Klinik tu agak memeningkan kepala dan memenatkan kepala otak saya decide untuk buat di Poliklinik Komuniti, Jalan Damai Tapah.

 Alang-alang dah sampai Tapah, saya ajak la abah pergi, nak tanya je la dulu boleh buat ke tak, sebab kalau medical check up memang kena buat kat Klinik Kesihatan Bidor, cuma x ray je ambil di Poliklinik Tapah ni. So saya pergi tanya la dulu.. Make sure borang ujian saringan tu dah isi la.. Masa saya tanya tu saya tak isi lagi, dah siap isi tu saya nak bagi kat kaunter pendaftaran, orang tu minta 2 salinan pulak.. hehe.. jadi kena la pergi photostat, kalau dah tulis tak pe, buat aje satu salinan lain, sebab satu untuk simpanan pihak klinik tu.

 Ok, bila dah ada 2 salinan, pergi balik kaunter pendaftaran, nanti kita akan diberi satu lagi borang dan nombor.. kena isi borang lagi, borang tu ada dua salinan, satu putih dan satu pink.. ala borang yg ade karbon tu, tulis sekali automatik yg belakang pn ttulis.. haha xtau ape jenis borangnye, tapi rasanya korang faham.. Ok dah isi semua, boleh la masukkan borang tu dalam box kat kaunter pendaftaran. Tunggu sehingga nama dipanggil. Hari tu tak ade orang buat HIV test, mmg saya sorg je. jadi tak ada la perlu tunggu lama..

Dalam 5 minit macam tu nama pun dipanggil. Masa ni kena buat bayaran, RM1.00 sahaja. Lepas tu boleh terus pergi ke Bilik 6. Sampai kat bilik 6, masukkan borang dalam box kat dalam bilik tu, kalau blur, cakap je kat pegawai dalam tu, nak buat HIV Test.. nanti dia akan bagi satu borang untuk isi nama & no mykad, lepas tu soalan sikit la pasal gaya hidup kita.. saya tak ambil gambar, sebab bukan jenis suka ambil gambar, lagipun nak cepat2 kan. hihi.. dah siap hantar balik pada pegawai tu. tunggu nama dipanggil.. :D

 Tak sampai 5 minit macam tu nama saya pun dipanggil.. "Nak tanya soalan sikit, sikit je.. Duduk sana dulu" haha kata orang tu.. tapi die tak tanye pun, mungkin terlupa.. rasanya mungkin dia akan tanya, pernah tak melakukan hubungan s*ks.. sebab daripada yg saya survey macam tu la soalannye.. Tapi tak ada pula dia tanya, terus cucuk hujung jari telunjuk, dan letak darah kat alat pengesan HIV tu.. lepas tu dia suruh kita tunggu kat luar.. Keputusan terus dapat ye, xyah tunggu berhari2, berminggu2 atau berbulan2..

 Kurang 5 minit kemudian nama saya dipanggil lagi, dan pegawai berkenaan bagi satu sampul "Urusan Seri Paduka Baginda" katanya, Ok, dah boleh hantar kat Pejabat Agama ye.. Haha.. ok, dah faham la maksudnya, tapi nak jugak tengok keputusan tu sendiri.. Alhamdulillah, non-reactive (tidak reaktif) maksudnya kita bebas la daripada HIV..


 Oh ya, saya buat HIV Test ni pagi.. pukul 9 mcm tu.. rasanya kalau kat Poliklinik Komuniti Tapah ni boleh buat bila-bila masa, boleh terus walk-in, tak perlu appointment.. macam tu la senang kan.. Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan yang satu ni.. :D Masa menunggu pun tak ada la lama sangat.. Kepada yang malas nak baca, saya buat ringkasan je kat bawah ni ye.. Semoga bermanfaat.. :)


 PROSEDUR HIV TEST NEGERI PERAK (BIDOR/TAPAH)

1. Ambil borang Persetujuan Menjalani Ujian Saringan HIV di Pejabat Agama Islam Daerah (Tapah) atau dapatkan borang online di web SPPIM
2. Pergi klinik (Poliklinik Komuniti, Jalan Damai, Tapah). Boleh walk-in, tak perlu appointment dan boleh datang bila-bila masa. Orang Bidor boleh pergi Klinik Kesihatan Bidor, saya orang Bidor, tapi saya nak pergi kat Tapah.. :p

3. Isi borang dalam 2 salinan. (satu untuk simpanan klinik)

4. Pergi kaunter pendaftaran dan nyatakan ingin membuat Ujian HIV (HIV Test) untuk perkahwinan. Nanti akan diberi satu lagi borang untuk diisi, isi borang tersebut dan letakkan di dalam box di kaunter pendaftaran.

5. Tunggu nama dipanggil.

6. Apabila nama dipanggil, buat pembayaran sebanyak RM1.00 sahaja.

7. Setelah selesai, terus pergi ke bilik 6

8. Nyatakan ingin buat ujian HIV kepada pegawai bertugas. Masukkan borang dalam box. Kemudian, kita akan diberi satu borang isi nama dan no mykad. tandakan gaya hidup anda mengikut pilihan.. (Sila bersikap jujur) sekiranya tiada yang berkenaan, tanda TIADA RISIKO

9. Hantar semula di bilik 6. tunggu nama dipanggil.

10. Bila nama dipanggil, mungkin kita akan ditanya beberapa soalan (tapi pegawai tu terlupa nak tanya saya :p )

11. Terus ambil darah, hulur jari telunjuk... tak sakit okey.. lepas tu baru sakit.. ni pun sampai sekarang menaip ni rasa sakit.. 

12. dah siap tu tunggu la kat luar.. sekejap je, result tu terus dapat..

13. pastu nama akan dipanggil, pegawai akan bagi satu sampul.. dalam tu ada keputusan ujian..

14. Tidak reaktif mananya anda bebas dari HIV.. weee.. dah boleh proceed..



Sekian terima kasih.. :D





2 Kuntum Bunga:

Aerzee Amir said...

Salam. Saya pun dah berminggu-minggu pening dengan prosedur borang-borang & ujian HIV ni. Sebab kebanyakan yang saya google pasangan negeri asing2. Huahuaaaaa.

Azwa said...

kalau perlis x da borang mcm mna ya..kat semua klinik da sediakan tak??saya nak tahu lebih lanjut boleh tak whatsap saya 01136198112

Related Posts with Thumbnails